Bijna verlegen komt – een paar jaar geleden (ik had toen nog dreadlocks) – de vraag: “We willen je graag in het programma als inspirerend spreker. Zou je dat eventueel willen doen voor ons?”
“Waaah! Ja, natuurlijk.” Ik draag de Open Monumenten Dag een warm hart toe, dus ben vereerd dat ik gevraagd word (en helemaal als ik het hoofdprogramma blijk te zijn) voor een avond waarop de monumenthouders in het zonnetje gezet worden.
Ik maak me zorgen tijdens de voorbereidingen. Wat heb ik nou helemaal te vertellen over het onderwerp? Een uur lang?
Ken je eigen boodschap
Ik herpak me. Terug naar de basis: wat is a l t i j d mijn boodschap?
Dat het ertoe doet dat jij het bent. Dat mensen geïnteresseerd zijn in jou en wat je vertelt vanuit jouw ervaring. Dat doet veel meer dan een algemeen praatje, wat 10 anderen hetzelfde hadden kunnen vertellen.
Yes, hebbes. Dat wordt ook mijn boodschap voor de Open Monumenten Dag:
‘Mag het eens onsje persoonlijker? De bezoekers komen voor het monument én voor u. Dus vertel die dag niet alleen over de stenen, maar ook over uzelf als bewoner.’
Boodschap CHECK √
Hoop niet op actie, zorg ervoor dat het gebeurt
Volgende stap: Hoe zorg ik ervoor dat de monumenthouders mijn boodschap omzetten in actie? Want geloof mij nou – hoe inspirerend je praatje ook is – als de zaal leegloopt, vervliegt bij de meeste luisteraars ook de spirit om er actief wat mee te doen.
De oplossing is: sta niet alleen als inspirerend spreker voor de groep, maar stel je op als trainer. Een trainer vraagt zich altijd af: wat wil ik de groep leren? Wat wil ik dat er verandert in hun gedrag?
In mijn geval is de gewenste gedragsverandering: vertel een persoonlijker verhaal.
Maak ook het verschil op het podium
Om het verschil te maken als spreker moet je dus één ding heel goed weten: wat je wil dat je publiek met jouw verhaal doet. En laat ze dat hardop uitspreken.
Bang dat jouw zalen te groot zijn? No worries, dit kan met duizend man tegelijk. Laat ze bijvoorbeeld hun antwoord op jouw vraag aan de buurman/-vrouw vertellen. Het gaat er niet om dat jij het hoort, het gaat erom dat zij het zichzelf horen zeggen.
Dan ben jij niet alleen inspirerend, maar heb je voor sommigen in de zaal echt het verschil gemaakt.
Ik ben nieuwsgierig: welke verandering wil jij bereiken bij jouw publiek?