De tip voor een beter verhaal: wat zit er mee en wat zit er tegen? Die ups-and-downs helpen om je verhaal boeiend te houden. Ga dus niet 1 rechte lijn naar de “nog lang en gelukkig”, maar benoem ook wat er niet zo lekker ging.
Voorbeeld uit de praktjk
Bijvoorbeeld die ene keer – de kriebels lopen me nog altijd over de rug als ik aan dit verhaal denk – dat een kersverse leidinggevende een grote ontslagronde moest aankondigen. De grootste zaal in de regio is afgehuurd. Hij heeft geleerd dat hij zijn praatje kort en zakelijk moet houden, zodat hij niet om de hete brij heen draait en de mensen weten waar ze aan toe zijn.
Hij weet ook dat de medewerkers met emoties te maken gaan krijgen waar je niet te lang mee wil rondlopen in zo’n grote volle zaal. Oftewel: na zijn speech moeten de mensen naar huis kunnen. Hij had zelfs al taxi geregeld.
En toen...
Stond alles vast. Letterlijk.
Zijn praatje was kort en helder. Hij had het idee dat zijn medeleven ook aankwam bij de mensen. Vervolgens liet hij weten dat de mensen naar huis konden om het er thuis over te hebben.
Maar dat ging dus niet.
De auto’s stonden driedubbel geparkeerd. Niemand kon van het terrein af. Eén grote chaos van getoeter en gemanoeuvreer.
Hij kon wel door de grond zakken. Dit was zo niet wat hij gewild had.
Sluit het verhaal af met iets positiefs: de les, doorbraak of oplossing
Deze anekdote heeft weinig positiefs in zich. Behalve natuurlijk de intentie van deze leidinggevende. Hij had het zo goed willen doen.
En toch kun je ook dit verhaal afsluiten met iets positiefs*. Hij heeft hier natuurlijk een hele wijze les uit gehaald. Een volgende keer pakt hij deze avond anders aan (om op zijn minst de logistieke puinhoop van al die auto’s te voorkomen).
In andere verhalen kan de oplossing al gevonden zijn (doorbraak) of kan er zelfs al een strik omheen: het is opgelost.
Kun je je voorstellen hoe zo’n doorbraak of oplossing op jou overkomt als je net hebt gehoord hoe iemand heeft lopen struggelen? Dat komt zo anders aan dan een glad praatje alsof het allemaal vanzelf gaat.
Dus om je publiek geboeid te houden en om het authentiek te vertellen: benoem óók wat er tegenzat.
* Moet het altijd positief, er gebeuren toch ook nare dingen die naar zijn en waar geen positieve draai aan te geven valt? Klopt, die dingen gebeuren. Maar ik heb het hier over zakelijke storytelling. Daarmee vertel je verhalen over je werk waar je een doel mee hebt. Om mensen voor dat doel te motiveren, sluit je niet negatief, maar altijd positief af.