Skip to main content

Incompany programma

– veranderverhalen met betekenis

“Dat de medewerkers zélf voor de verandering gaan, werkt twee kanten op: Zij werken lekkerder, met meer motivatie en autonomie én het levert meer resultaat op.”

Groot of klein. Bewust of onbewust. Als organisatie ben je continu in verandering. Hét recept om de verbinding met je medewerkers kwijt te raken. Waar de verbinding met werk en team onder druk staat, zijn gouden werkervaringen de pareltjes die je moet delen. Wij helpen die verhalen naar boven te halen en woorden te geven aan wat er voor jouw team echt toe doet. In één ‘veranderzin’ waar elke medewerker van voelt: ‘yes, hier doe ik het voor!’.

Zo creëren we zin in verandering.

En geven we verandering zin.

Incompany programma

– veranderverhalen met betekenis

“Dat de medewerkers zélf voor de verandering gaan, werkt twee kanten op: Zij werken lekkerder, met meer motivatie en autonomie én het levert meer resultaat op.”

Groot of klein. Bewust of onbewust. Als organisatie ben je continu in verandering. Hét recept om de verbinding met je medewerkers kwijt te raken. Waar de verbinding met werk en team onder druk staat, zijn gouden werkervaringen de pareltjes die je moet delen. Wij helpen die verhalen naar boven te halen en woorden te geven aan wat er voor jouw team echt toe doet. In één ‘veranderzin’ waar elke medewerker van voelt: ‘yes, hier doe ik het voor!’.

Zo creëren we zin in verandering.

En geven we verandering zin.

HOE WERKT DAT?

Bij een reorganisatie, nieuwe strategie of veranderopgave helpt het om die verandering niet alleen te begrijpen, maar ook te kunnen omarmen. Veranderingen op papier lijken vaak zo logisch en aannemelijk. Die ronkende plannen, daar kan toch niemand op tegen zijn. Maar zeg eens eerlijk: zolang de verandering alleen nog op papier bestaat, van wie is die verandering dan? De medewerkers kunnen zich lang stuurloos voelen, alsof ze niet goed weten welke nieuwe richting ze op moeten.

De omslag naar omarmen vindt plaats als de verandering persoonlijk betekenis voor ze krijgt.

We zien tijdens onze trainingen de collega’s hun persoonlijke motivatie (terug)vinden. Onder onze ogen groeit de trots voor elkáár. Ze voelen zich verbonden met het werk dat ze doen én begrijpen beter welke richting het team of de organisatie op gaat. Dat is wat het delen van persoonlijke verhalen over trotsmomenten uit het werk oplevert.

HOE WERKT DAT?

Bij een reorganisatie, nieuwe strategie of veranderopgave helpt het om die verandering niet alleen te begrijpen, maar ook te kunnen omarmen. Veranderingen op papier lijken vaak zo logisch en aannemelijk. Die ronkende plannen, daar kan toch niemand op tegen zijn. Maar zeg eens eerlijk: zolang de verandering alleen nog op papier bestaat, van wie is die verandering dan? De medewerkers kunnen zich lang stuurloos voelen, alsof ze niet goed weten welke nieuwe richting ze op moeten.

De omslag naar omarmen vindt plaats als de verandering persoonlijk betekenis voor ze krijgt.

We zien tijdens onze trainingen de collega’s hun persoonlijke motivatie (terug)vinden. Onder onze ogen groeit de trots voor elkáár. Ze voelen zich verbonden met het werk dat ze doen én begrijpen beter welke richting het team of de organisatie op gaat. Dat is wat het delen van persoonlijke verhalen over trotsmomenten uit het werk oplevert.

HET PROGRAMMA IN EEN NOTENDOP

We combineren de methodiek van Simon Sinek – the Golden Circle met de technieken van storytelling én de meer dan 100 jaar praktijkervaring die wij hebben als trainers. Zodat we de persoonlijke verhalen van iedereen in het team naar boven kunnen halen. Die authentieke verhalen zijn de bron waaruit we de gemeenschappelijke veranderzin formuleren. Wat is er straks beter, mooier, duurzamer omdat jullie daar samen voor gaan?

De tweetrapsraket van eerst persoonlijke inbreng en het daarna verbinden aan waar het team of de organisatie gezamenlijk voor staat, zorgt voor sterke teams. Met de medewerkers als ambassadeurs die er persoonlijk voor gaan. In deze training leer je de technieken van zakelijke storytelling. Zodat je persoonlijk, beeldend en meeslepend kan vertellen. Je sluit je verhaal altijd af met een concrete oproep aan je publiek. Dus geen algemene zakelijke praatjes meer die het ene oor in en het andere oor uit dwarrelen. Jullie gaan op een persoonlijke manier vertellen waarom jullie werk zo belangrijk is. Die persoonlijke verhalen zet de ander in beweging.

HET PROGRAMMA IN EEN NOTENDOP

We combineren de methodiek van Simon Sinek – the Golden Circle met de technieken van storytelling én de meer dan 100 jaar praktijkervaring die wij hebben als trainers. Zodat we de persoonlijke verhalen van iedereen in het team naar boven kunnen halen. Die authentieke verhalen zijn de bron waaruit we de gemeenschappelijke veranderzin formuleren. Wat is er straks beter, mooier, duurzamer omdat jullie daar samen voor gaan?

De tweetrapsraket van eerst persoonlijke inbreng en het daarna verbinden aan waar het team of de organisatie gezamenlijk voor staat, zorgt voor sterke teams. Met de medewerkers als ambassadeurs die er persoonlijk voor gaan. In deze training leer je de technieken van zakelijke storytelling. Zodat je persoonlijk, beeldend en meeslepend kan vertellen. Je sluit je verhaal altijd af met een concrete oproep aan je publiek. Dus geen algemene zakelijke praatjes meer die het ene oor in en het andere oor uit dwarrelen. Jullie gaan op een persoonlijke manier vertellen waarom jullie werk zo belangrijk is. Die persoonlijke verhalen zet de ander in beweging.

De training

VOOR JULLIE?

Deze training is voor jullie bedoeld als je dit herkent: Er is sprake van een nieuwe koers in de organisatie. Je wilt dat die verandering betekenis krijgt voor de medewerkers. Zodat ze een gezamenlijk kompas hebben en zich daar persoonlijk aan verbonden voelen. De boodschap van de nieuwe koers overtuigend uit kunnen dragen. Zodat de verandering niet alleen van de leidinggevende is, maar van het hele team of de hele organisatie.

WAT GAAN WE DOEN?

Sessie 1: Intake met het hele team
  • Korte theoretische onderbouwing (de ‘why-how-what’ van Simon Sinek);
  • Kennismaking met het verschil tussen een zakelijke versus persoonlijke manier van praten over je werk;
  • Ieder formuleert de urgente situatie waarvoor ze het verhaal nodig hebben en welk leerdoel ze erbij hebben;
  • Korte introductie op het verdere trainingsprogramma + (indien mogelijk) het definitieve instapmoment voor de deelnemers.
Sessie 2: Waar staan we voor?
  • Persoonlijke verhalen ophalen: wat waren voor jou de “Yes! Hier doe ik het voor”- momenten in je werk? ->
  • Benoemen van wat je/jullie bijdrage was in die momenten en wat het anderen heeft opgeleverd (= betekenis) ->
  • Op basis van alle individuele verhalen: formuleren van de veranderzin: de gezamenlijke missie.
Sessie 3: Verhalen verrijken met storytelling
  • Het verhaal dat je gaat maken is geen standaard riedel, het zijn bouwstenen van een verhaal dat je steeds weer op een andere manier vertelt;
  • Verdiepende oefening storytelling om meeslepender te kunnen vertellen over je werk;
  • Concreet en krachtig kunnen overbrengen van het doel van je boodschap, zodat je publiek in actie komt.
  • Iedere deelnemer oefent de situaties uit de eigen praktijk.
Supervisie:

In groepjes van max 4 collega’s worden de casussen uit de praktijk behandeld;

Vooruitkijken en samen voorbereiden van gesprekken / presentaties die plaats gaan vinden;

Alles gericht op: het vormen van je eigen verhaal waarmee je de veranderzin persoonlijke betekenis geeft en de ander mee in beweging krijgt.

Sessie 4: Borging
  • De trainers verlenen ‘Eerste Hulp Bij het Vertellen van je verhaal’: adviesvragen en verbeterpunten worden direct behandeld;
  • Concrete acties om verhalen te blijven delen en de veranderzin levend te houden;
  • Uitreiking van de certificaten als bewijs van deelname aan de training.

DOEL

Na deze training staat er een sterke organisatie, met medewerkers die:

→ hun eigen motivatie (weer) voelen,
→ op elkaar vertrouwen,
→ de verbinding voelen met hun werk en elkaar,
→ heel goed weten welke richting ze samen opgaan en zich daar persoonlijk aan willen committeren.

Wil je deze training het liefst zelf met je team kunnen uitvoeren? Kijk dan hier of het trainingsprogramma voorveranderprofessionalswat voor jou is.

PRAKTISCHE INFORMATIE

Dit is een incompany programma en wordt altijd op maat aangeboden

Data: in overleg

Tijdsinvestering: 4 plenaire sessies + 3 keer supervisie. In totaal duurt de training 12,5 uur.

Locatie: in overleg

Kosten: € 895,- ex btw p.p. of een groepstarief – op aanvraag

Interesse of vragen? Bel of mail op: 06 – 43 76 15 45 of info@vertelschoolrotterdam.nl

DOEL

Na deze training staat er een sterke organisatie, met medewerkers die:

→ hun eigen motivatie (weer) voelen,
→ op elkaar vertrouwen,
→ de verbinding voelen met hun werk en elkaar,
→ heel goed weten welke richting ze samen opgaan en zich daar persoonlijk aan willen committeren.

Wil je deze training het liefst zelf met je team kunnen uitvoeren? Kijk dan hier of het trainingsprogramma voorveranderprofessionalswat voor jou is.

PRAKTISCHE INFORMATIE

Dit is een incompany programma en wordt altijd op maat aangeboden

Data: in overleg

Tijdsinvestering: 4 plenaire sessies + 3 keer supervisie. In totaal duurt de training 12,5 uur.

Locatie: in overleg

Kosten: € 895,- ex btw p.p. of een groepstarief – op aanvraag

Interesse of vragen? Bel of mail op: 06 – 43 76 15 45 of info@vertelschoolrotterdam.nl