Skip to main content

Het viel me op dat er een heleboel meiden bij zaten. – Hallo vooroordeel! IT-specialisten zijn niet alleen jongens, duhh.

Het was in de Corona-tijd, dus ik zag ze in het mini op een schermpje.

Spannend

Het verplicht thuiswerken was net ingevoerd. De organisatie wilde onze online training als voorbeeld laten zijn voor hoe hun eigen medewerkers online hun klanten konden gaan helpen.

– Had ik al gezegd dat het IT-specialisten waren? Slik. Kritisch publiek voor een online training, help! –

Nieuwe rol- hoe doe je dat?

De organisatie was in verandering. De rollen en functies gingen anders worden. De IT-specialisten moesten vanaf nu niet alleen de goede tools bouwen en achter de schermen ervoor zorgen dat die vlekkeloos draaiden. Ze moesten ook hun klanten gaan adviseren.

Ik zag de schrik in hun ogen

Het gaat te ver om te zeggen dat ze mensenschuw waren, maar ze hadden wel een schrikbeeld bij ‘klanten adviseren’. Want wat is dat? En hoe moet dat? En wanneer doe ik het dan goed?

Wat we hebben gedaan:

We hebben ze hardop laten vertellen over casussen uit hun eigen praktijk. Wat zouden ze aan hun klanten uitleggen over het (nog beter) gebruiken van de tools die ze hadden gekocht?

Langzaam zag ik de ontspanning bij de groep ontstaan: ze mochten adviseren op inhoud.

Daardoor bleek waar ze al die tijd voor teruggedeinsd waren: ze dáchten dat ze gladde verkooppraatjes moesten houden nu ze ‘adviseurs’ waren geworden

Moraal van dit verhaal

Een nieuwe rol is niet zomaar omarmd en begrepen. Je moet investeren in snáppen wat er verlangd wordt. Echte verhalen delen, uit de eigen praktijk, is daar een heel krachtig middel bij.