Skip to main content

Heb jij ook té veel te vertellen? 

Dan heb ik goed nieuws en minder goed nieuws. 

Het minder goede nieuws is: ook al heb je ongelofelijk-giga-veel-te-melden-en-is-het-ook-nog-eens-allemaal-M E G A-interessant, dan nog: 

STOP met ALLES proberen te vertellen. Dat komt NIET aan. 

Het goede nieuws is: je kan er iets aan doen. Redelijk eenvoudig zelfs. Echt. Jij kan het ook.

Dé tip

Kies op dat moment relevant is. En laat het daarbij.

Je bent niet de enige

Dit is niet de eerste keer dat ik schrijf over ratelen / alles (= teveel) willen vertellen. Veel mensen hebben hier een handje van. Als jij je aangesproken voelt, weet dan: je bent niet de enige.

Zo komen er binnenkort 2 super interessante dames in mijn podcast Vertel, maar raak! De ene heeft hulp nodig bij haar verhaal, omdat het te lang is. De ander, omdat ze ratelt.

Aan mij de schone taak om goed naar ze te luisteren en ze te helpen de kern van hun verhaal te pakken te krijgen.

Opbouw van je verhaal – die altijd werkt

Ik ken jouw verhaal niet, dus ik kan je vanaf deze plek geen persoonlijke tips geven. Ik hoop dat je wat hebt aan mijn algemene tip: kies iedere keer opnieuw wat je wél gaat vertellen, en bewaar de rest voor een volgende keer.

Check keer op keer deze opbouw:

  • Info: wat wil je dat dit publiek aan relevante informatie meekrijgt uit jouw verhaal?
  • Bewustwording: wat wil je dat deze mensen zich gaan afvragen? Wat voor kwartje moet er vallen?
  • Anekdote: Voor elke boodschap die je over wilt brengen, bestaat een passend verhaal uit je praktijk. Kies ook die bewust. Welke ervaring illustreert het best wat je die doelgroep wil meegeven? (Want verhalen onthouden ze!)
  • Actie! Wat wil je dat ze doen? Wat ga je ze concreet vragen? Kies één ding en maak die vraag of oproep heel helder.

Leave a Reply