Skip to main content

Let op: het concrete doel van jouw verhaal is voor je publiek heel moeilijk te achterhalen. Je moet daar superconcreet en expliciet over zijn. Enkele tips om je verhaal met beter resultaat af te sluiten:

Bedenk van tevoren wat je doel is

Deze tip geef ik al 7 jaar lang. En nog steeds is het een eyeopener voor velen.

Wat wil je dat je publiek of gesprekspartner doet met jouw verhaal? Wat moet die onthouden, zich bewust van worden, dóen?

Voorbeeld uit de praktijk:

Ik zat op een medewerkersbijeenkomst in het publiek en hoorde de directeur vertellen over de veranderingen waar de organisatie in zit. Ze sloot af met de volgende oproep:

“Zit je ergens mee? Mijn deur staat altijd voor je open.”

Dat klinkt heel concreet, maar dat is het niet. Niet in haar geval. Ze heeft namelijk niet eens een deur. Ze heeft geen kantoor, ze flexen allemaal.

Figuurlijk dan?

Ook niet. Haar agenda zit rammetjevol. Dus deze uitnodiging kan ze – hoe graag ze ook beschikbaar is voor haar mensen – niet waarmaken.

Van goede intentie naar haalbaar doel

Natuurlijk spreekt er wel heel duidelijk haar intentie uit: ze wil dat de medewerkers zich gehoord en gezien voelen en dat er altijd een plek is waar ze terecht kunnen met vragen of twijfels.

Wat is dan wel een goede afsluiting?

Het uitspreken van deze intentie bijvoorbeeld. Plus waar je die plek kan vinden. Bijvoorbeeld:

“Dus zit je ergens mee? Vraag het dan aan je eigen manager. Via hen komen de signalen ook mijn kant op, zodat ik waar nodig kan bijsturen.”

Of:

“Dus heb je vragen? Kom dan naar een van de meetups die we over deze verandering organiseren. Elk kwartaal is er een en er is altijd gelegenheid tot vragen stellen.”

Of:

“Dus wil je me iets meegeven? Spreek me dan zo meteen tijdens de koffiepauze even aan.”

Mijn doel met dit blog

Mijn doel is om jou bewust te laten stilstaan bij wat je van de ander vraagt nadat je je verhaal hebt gedaan. Is het me gelukt om je daartoe aan te zetten?