Skip to main content

KOMPAS VOOR VERANDERING

Veranderingen op papier lijken vaak zo logisch en aannemelijk. Die ronkende plannen, daar kan toch niemand op tegen zijn. Maar zeg eens eerlijk: zolang de verandering alleen nog op papier leeft, van wie is die verandering dan? De medewerkers kunnen zich lang stuurloos voelen en gedragen, alsof ze niet goed bevatten wat er precies van ze verwacht wordt.

De omslag naar echt begrijpen en omarmen vindt plaats als de verandering persoonlijk betekenis voor ze krijgt. Zoals bij een organisatie die van proceduregericht naar oplossingsgericht wil veranderen.
Daar nemen ze 3 jaar de tijd voor. Daar schrik je misschien van, zo lang? Maar stel je eens voor hoe het is om van kant en klare regeltjes af te stappen en opeens de vrijheid te krijgen om zelf beslissingen te nemen. Dan heb je richting nodig: waartoe moet ons werk leiden? Autonomie en vertrouwen om keuzes te maken. En uiteindelijk wil deze organisatie de waardering van klanten substantieel verhogen. Of je daar nou precies 3 jaar voor nodig hebt, dat is niet de issue. Waar het om gaat is het verschil tussen de verandering op papier en die in de praktijk. Papier is snel en duidelijk. De verandering in de praktijk is mensenwerk.
Wat we voor deze organisatie hebben gedaan? We hebben samen met een groot deel van de medewerkers de zin en de betekenis van de verandering lading gegeven. Met verhalen uit hun eigen praktijk. Verhalen die ze zelf hebben meegemaakt en waar ze met trots op terugkijken. Omdat dat de momenten zijn waar zij het voor doen. Uit die verhalen hebben we samen de veranderzin geformuleerd. In één zin begrijpen ze nu de betekenis van de verandering. Omdat die van hen zelf is. Geladen en betekenis gekregen met hun eigen verhalen. Hun verandering heeft zin gekregen.
Boek nu jouw programma Veranderzin

Kompas voor 

verandering.

Veranderingen op papier lijken vaak zo logisch en aannemelijk. Die ronkende plannen, daar kan toch niemand op tegen zijn. Maar zeg eens eerlijk: zolang de verandering alleen nog op papier leeft, van wie is die verandering dan? De medewerkers kunnen zich lang stuurloos voelen en gedragen, alsof ze niet goed bevatten wat er precies van ze verwacht wordt.

De omslag naar echt begrijpen en omarmen vindt plaats als de verandering persoonlijk betekenis voor ze krijgt. Zoals bij een organisatie die van proceduregericht naar oplossingsgericht wil veranderen.

Veranderingen in de praktijk

Daar nemen ze 3 jaar de tijd voor. Daar schrik je misschien van, zo lang? Maar stel je eens voor hoe het is om van kant en klare regeltjes af te stappen en opeens de vrijheid te krijgen om zelf beslissingen te nemen. Dan heb je richting nodig: waartoe moet ons werk leiden? Autonomie en vertrouwen om keuzes te maken. En uiteindelijk wil deze organisatie de waardering van klanten substantieel verhogen. Of je daar nou precies 3 jaar voor nodig hebt, dat is niet de issue. Waar het om gaat is het verschil tussen de verandering op papier en die in de praktijk. Papier is snel en duidelijk. De verandering in de praktijk is mensenwerk.

Vermogen om te veranderen

Wat we voor deze organisatie hebben gedaan? We hebben samen met een groot deel van de medewerkers de zin en de betekenis van de verandering lading gegeven. Met verhalen uit hun eigen praktijk. Verhalen die ze zelf hebben meegemaakt en waar ze met trots op terugkijken. Omdat dat de momenten zijn waar zij het voor doen. Uit die verhalen hebben we samen de veranderzin geformuleerd. In één zin begrijpen ze nu de betekenis van de verandering. Omdat die van hen zelf is. Geladen en betekenis gekregen met hun eigen verhalen. Hun verandering heeft zin gekregen.
Boek nu jouw programma Veranderzin