Herken je deze zin? Je staat op een feestje of op het schoolplein en je raakt in gesprek met een vage bekende. Al snel komt dan ineens die vraag: ‘Wat doe jij eigenlijk?’ Dat is natuurlijk hét moment om te vertellen over je bedrijf! Maar die vraag overvalt je iedere keer weer… Want op welk antwoord zit die ander nou te wachten? De ontstaansgeschiedenis van je onderneming? Of juist kort en krachtig iets over wat je verkoopt? Of misschien was het meer een beleefde aanleiding van die persoon om zelf te vertellen waar hij of zij mee bezig is… Soms kan zo’n gesprekje wat ongemakkelijk zijn. Maar als je er handig mee omgaat, dan is het een goudmijn!
Pitch
Waarom ik dat denk? Ten eerste de frequentie: zo’n gesprekje voer je namelijk erg vaak. Let er maar eens op. Bij mij is dat minimaal één keer in de week. Ten tweede: het is iedere keer een moment waarop je je bedrijf pitcht en bovendien de ander om iets kunt vragen. Het is dus steeds een kans om je bedrijf een stapje verder te helpen. Daarom kan ik het niet vaak genoeg zeggen: grijp die kans (en heb er ook een beetje lol in)!
Hoe doe je dat dan? In deze video vertel ik over de onderdelen waarmee je een pitch opbouwt. Zo heb je je pitch altijd paraat en kun je iedere keer een passend antwoord geven op de vraag: ‘En? Wat doe jij in het dagelijks leven?’