Workshops

Veranderen met authentieke verhalen

Veranderingen op papier lijken vaak zo logisch en aannemelijk. Die ronkende plannen, daar kan toch niemand op tegen zijn. Maar zeg eens eerlijk: zolang de verandering alleen nog op papier bestaat, van wie is die verandering dan? Voelt iemand zich dan al geroepen om in de actiestand te schieten?
De meeste collega’s wachten rustig af.

Totdat…. de verandering persoonlijk betekenis voor ze krijgt.

Maar hoe dan?

De verandering wordt toch wel doorgevoerd, of de collega’s het er nou mee eens zijn of niet.

Verhalen zijn te soft voor de mensen hier: die werken heel resultaatgericht.

Bovendien: mijn persoonlijke verhaal doet er toch niet toe op mijn werk?

Ik ken de bezwaren maar al te goed. En toch kent iedereen de speech van Martin Luther King: “I had a dream”. (Hij zegt niet: We hebben een stappenplan.) 

Ik geloof dat het er beter op wordt op je werk als je weet wat jouw droom (missie of doel) is en daar je authentieke verhaal over kan vertellen. Dat is wat mensen raakt, wat ze onthouden en waardoor ze in beweging komen. Omdat zij zich erin herkennen.

De workshop in een notendop:

In deze workshop leer je de technieken van zakelijke storytelling. Zodat je persoonlijk, beeldend en meeslepend kan vertellen. Je sluit je verhaal altijd af met een concrete oproep aan je publiek. 

Het verhaal maak je tijdens de workshop. Het kan een bestaand verhaal zijn dat je nu al gebruikt, maar de kans is groot dat je erachter komt dat je eigenlijk een persoonlijkere boodschap te vertellen hebt.   

Je ervaart zelf de kracht van het ontdekken en delen van verhalen die er voor jou toe doen. Je oefent voor je eigen praktijk, dus je kan het direct toepassen op je werk. Je krijgt bovendien de stappen aangereikt om een waardevolle verhalensessie met je team te kunnen gaan doen.

Voor jou?

Deze workshop is voor jou bedoeld als je je hierin herkent: 

Je bent verander- /transitiemanager of projectleider in de publieke sector (overheid, onderwijs, zorg en duurzaamheid) en je hebt 5+ jaar ervaring in het leiden van teams. Je bent doelgericht, maar er daarnaast van doordrongen dat persoonlijke motivatie voor het werk, verbinding met collega’s en vertrouwen in de koers keihard nodig zijn om voor een blijvende positieve verandering te zorgen. 

Wat gaan we doen?
  • Jouw verhaal
    Het is zó gaaf om te zien als mensen doorkrijgen waar ze echt voor staan. Het geeft ze houvast en richting in hun werk. We gebruiken hiervoor de methodiek van de Simon Sinek: the Golden Circle. Als je weet wat je belangrijk vindt om bij te dragen in je werk, draag je dat uit. Daarom starten we met jouw verhaal. Dat inspireert en zet mensen aan tot actie: ze willen met je meedoen.
  • Je boodschap overbrengen. Met gemak en enthousiasme
    Dat doen we door je de technieken van zakelijke storytelling te leren. Daarmee kun je je verhaal beeldend vertellen alsof het een film is. Je sleept de luisteraar mee en pakt hem/haar in. Je publiek zit niet met de armen over elkaar, maar op het puntje van hun stoel.
    We gebruiken hiervoor het storyboard, zodat je voor elke boodschap het verhaal kan maken dat daarbij past en je publiek meevoert naar de gewenste actie.
  • Je verhaal levert iets waardevols op
    Wat is het doel van je praatje, gesprek of presentatie? Een veranderingstraject introduceren bij je medewerkers? De collega’s inspireren of aanzetten tot een volgende stap? Klinkt logisch hè? Dat je weet wat het doel is van je spreekmoment. Maar ik kom dikwijls tegen dat het doel niet helder is. Terwijl dat zoveel oplevert. Als je namelijk weet wat jij uit dat bewuste moment wilt halen, kun je er veeeel beter op sturen. En kun je er heel expliciet naar vragen. 
  • Oefenen in de praktijk
    Feedback en feedforward van de andere workshoppers. Je gaat je verhaal – met je nieuwe storytellingskills én je expliciete oproep aan de luisteraar(s) – oefenen op de andere deelnemers van deze workshop. En niet zomaar ins blaue hinein. Je oefent de situatie die binnenkort bij jou op het werk aan de hand is waar jij een beter verhaal wilt vertellen. Omdat het tot nu toe niet ging zoals je wilde. Omdat het potdikkie te belangrijk is om maar door te blijven modderen. Omdat je je visie wilt laten zien, laten voelen, laten doordringen. Omdat je mensen in beweging wilt krijgen!
Doel:

Na deze workshop heb je zelf ervaren wat de kracht van persoonlijke verhalen is om anderen in beweging te krijgen. Je hebt je verhaal op papier staan en geoefend voor een groepje. Je kent de technieken van zakelijke storytelling en kan ze toepassen voor iedere zakelijke gelegenheid. Zodat de verandering waaraan jij werkt niet alleen op papier bestaat, maar echt betekenis heeft gekregen voor de mensen die eraan werken.

(Wil je na deze workshop meer oefenen of je skills verder ontwikkelen om dit met je team te doen? Dat kan in de verdiepende training van 3 dagdelen of de opleiding voor professionals.)

Praktische informatie:

Datum: vrijdag 5 november 2021

Tijd: 09:00 – 12:00 uur

Locatie: StartDock: Westplein 12, 3016 BM Rotterdam

Inschrijven: meld je aan via info@vertelschoolrotterdam.nl o.v.v. Aanmelding workshop 5 november

Kosten: €187,- ex btw p.p. Inclusief: Vertelboekje, koffie/thee, lekkers

WORKSHOP IN ENGLISH? 

Interested in this training in English for your international (and intercultural) team? Check out what we do for international teams here 

Praktische informatie:

Datum: vrijdag 5 november 2021

Tijd: 09:00 – 12:00 uur

Locatie: StartDock: Westplein 12, 3016 BM Rotterdam

Inschrijven: meld je aan via info@vertelschoolrotterdam.nl o.v.v. Aanmelding workshop 5 november

Kosten: €187,- ex btw p.p. Inclusief: Vertelboekje, koffie/thee, lekkers

WORKSHOP IN ENGLISH? 

Interested in this training in English for your international (and intercultural) team? Check out what we do for international teams here