Geef maar toe. Jij stelt je ook weleens voor wat je zou doen met een miljoen. Toch? Zo lekker lijkt me dat: zomaar een bulk geld cadeau krijgen. Alles kunnen doen wat je wilt.
Gelukkig kan ik mezelf inhouden wat gokken betreft. Een paar oudejaarsloten (NEVER NOOIT iets gewonnen), daar blijft het bij. Roulette, fruitmachine, touwtje trekken op de kermis – het is niet aan mij besteed.
Maar het gevoel van iets winnen is wél heel lekker.
Veel te lekker om erop te gokken.
Ga voor de hoofdprijs
Hoe onbescheiden dit ook klinkt, ik ben bloedserieus.
Het zit zo. Ik wil dat alles wat ik doe wat oplevert. Jij ook? Dan onthul ik graag mijn geheim* aan jou:
- Bedenk van tevoren A L T I J D wat je met iets wilt bereiken. Noem het ‘de hoofdprijs’.
Voorbeelden: nieuwe klanten / een gesprek met iemand die je bewondert / feedback waar je mee vooruit komt. - Is de hoofdprijs in één keer haalbaar? Mooi, dan kan je recht op je doel af: je hoeft het alleen maar expliciet te vragen.Niet in één keer haalbaar, bijvoorbeeld omdat – heel gek – niet iedereen die je op straat tegenkomt direct klant bij je wordt? Dan schat je in wat wel haalbaar is. Bijvoorbeeld: warm aanbevolen worden door een tevreden klant.
- Een back up plan voor een onverwachte NEE. Heel simpel: vraag “Wil je me vertellen waarom niet of waarom nu niet?” Wedden dat je dan alsnog krijgt wat je wilt, alleen ietsje later?
* Tsja, geheim… Echt geheim kan ik het niet noemen. Ik schrijf er al lang over. Maar toch doet bijna niemand een zogenaamde call to action. Dus ga nu toch maar aan de slag met dit ‘geheim’. Echt doen. Welke gesprekken heb je vandaag? Bereid die op deze manier voor. Go get it!
Succes!