Blog

Spreken met impact kan niet zonder oprechte intenties
Spreken voor een groot publiek of iets vertellen tijdens een praatje-prut bij de koffieautomaat: het kan altijd met (meer) impact. Eén van de dingen die me daarin al jaren fascineert is: wat is de waarde van je oprechte intentie als je ergens over spreekt? Het fascineert me, omdat ik denk dat het heel veel doet met je verhaal.
Vertrouwen
Waarom? Omdat de intentie die jij hebt met jouw boodschap bepaalt of je publiek je vertrouwt of niet.
Kijk maar eens naar deze voorbeelden:
→ Toen ik een jaar of 8 was, wilde ik op vakantie make-uppen. Ik stond – puf puf in de warme caravan – mijn best te doen op mijn lippenstift. Mijn vader bood aan om het voor me te doen. “Wow, wat lief!”, dacht ik en gaf hem de lipstick. Hij was erg lang bezig. “Tjonge, die doet echt zijn best, ik ga er zo mooi uitzien straks!”, glunderde ik. Toen hij klaar was, kon ik niet wachten om in de spiegel te kijken. Maar de deceptie kon niet groter zijn… hij had een clownsmond gemaakt. Ik voelde me zo bedrogen. Niks geen vader-dochter bonding. Hij had me belachelijk gemaakt.
- Zijn intentie bleek dus totáál niet oprecht en dat heb ik hem behoorlijk kwalijk genomen. Mijn vertrouwen in hem liep daar een deuk op.
→ Ik had eens een potentiële klant aan de lijn, die ik om meerdere redenen heel erg zag zitten als opdrachtgever. Tótdat ik hem hoorde zeggen: “Al onze merken moeten een purpose.” “Huh? Waarom moéten al jullie merken een purpose?”, vroeg ik. Het antwoord kwam hierop neer: zodat de kassa’s harder gaan rinkelen.
- Op mij kwam dit absoluut niet integer over, omdat het vinden van de purpose niet als doel heeft om meer te verkopen. Het vinden van de purpose helpt je om te ontdekken wat er echt toe doet voor je/jullie en je daar volledig aan verbinden. (En als daarná de kassa harder rinkelt, good for you. Maar niet andersom!)
Ik haalde een dikke streep door deze opdrachtgever, want mijn zin om voor dit bedrijf te werken sloeg om in wantrouwen.
Hoe kom je achter je eigen intentie?
Met intentie bedoel ik: wat wil je er uiteindelijk mee bereiken? Waar gaat je het in the end echt om? Dus stel dat je het concrete doel van je presentatie / gesprek / verhaal bereikt. Wat heb je daarmee dan voor elkaar gebokst? Wat is er daardoor verbeterd? Oftewel: wat is de bedoeling?
1) De eerste vraag die ik stel om achter mijn bedoeling te komen is altijd: wat is mijn punt nou eigenlijk? Wat wil ik duidelijk maken?
Voorbeeld: dit weekend mocht onze jongste dochter haar top 3 middelbare scholen kiezen om zich aan te melden. Ik wilde dat ze zich niet blind staarde op haar number 1, omdat voor die school geloot gaat worden.
2) Hoe maak ik dat zo concreet mogelijk voor mijn publiek?
Voorbeeld: Ik zei tegen haar dat ze erover na moest denken om een bepaalde school op nummer 3 te zetten. Niet om te zeggen dat ze dat moest doen, maar om het goed af te wegen.
3) Tot slot: wat vraag ik mijn publiek dan – weer zo concreet mogelijk – om ze in actie te laten komen?
Voorbeeld: “Ik wil dat je erover nadenkt en dan vullen we morgen het formulier in. Dan wil ik van jou horen welke school je op 3 zet.”
- Ik heb in dit voorbeeld bij mezelf ontdekt waar het mij echt om ging. Dat zij het zelf ging afwegen en niet dat ík haar zou vertellen welke school ze op 3 moest zetten.
Deze vragen helpen mij om erachter te komen wat mijn punt precies is. Dat maakt mijn boodschap scherper én ik ben flexibeler in welk verhaal ik precies vertel om die boodschap over te brengen. Ik hoop oprecht dat deze vragen jou ook helpen. Dat is ten slotte mijn intentie.