Skip to main content

Twijfel je wel eens of jouw verhaal wel binnenkomt bij de ander? Check dan dit verhaal van Jeannette. Dat is wat je noemt een verhaal dat ráákt. 

 

Werkverhaal dat binnenkomt

Jeannette is communicatieadviseur en zit met haar team in onze workshop Storytelling. Ze deelt haar verhaal aan het eind van de sessie. Haar verhaal maakt zo’n indruk dat we applaudisseren en een moment lang niks uit kunnen brengen.

Hoe doet ze dat?

Wat Jeannette heel goed doet, is kiezen met welk voorbeeld ze komt. Voordat ze van wal steekt, schetst ze de situatie waar ze over haar werk gaat vertellen: “Binnenkort ga ik naar de jaarlijkse reünie van mijn studentenclubje. Iedereen is op skivakantie geweest en daar haak ik op in.”

En dan komt het:

“Ik heb mee mogen werken aan een video waarop een jongen van mijn leeftijd te zien is. Hij heeft een dwarslaesie overgehouden aan een ski-ongeluk. Hij is aan zijn ziekenhuisbed gekluisterd en showt de VR-bril (Virtual Reality) die hij heeft gebruikt bij fysiotherapie. Met die bril op, is hij uít het ziekenhuis. Maakt hij zijn spieren sterker door iets te doen dat hij leuk vindt.

Met deze video hebben we ervoor kunnen zorgen dat de VR-bril in meerdere ziekenhuizen beschikbaar is. Ik ben er zo trots op dat ik bij de opnames mocht helpen en daarmee een bijdrage heb geleverd aan deze innovatie.”

Kies bewust

Dit voorbeeld komt binnen bij haar studentenclubje, omdat ze zich in de jongen herkennen. Zijn leeftijd en het skiën; het had één van hen kunnen zijn.

Maar Jeannette heeft óók voor dit voorbeeld gekozen, omdat ze trots is op haar bijdrage: wat haar werk voor anderen betekent. Dat maakt het verhaal dubbel zo sterk.

Leave a Reply