Blog

Kleine verandering met grote gevolgen voor je verhaal
Wow, ik ben nu bezig met een experiment. Ik spreek dit blog in, in Word. Zo heerlijk dat dat kan. Geen idee of het echt werkt, dat gaan we zien. Ik beloof bij deze het in ieder geval één blog vol te houden. Wat ik al meteen super irritant vind, is dat ik er goed op moet letten om elke komma en elk punt hardop uit te spreken. Nou hoop ik niet dat ik dat in real life ook ga doen. Wat fantastisch is om te zien, is dat tijdens het spreken de tekst als vanzelf op mijn computerscherm tevoorschijn komt. “Enter”… “Enter!”……. “ENTER!!!” Ok, witregels pakt ie dus blijkbaar niet.
Kleine verandering in je werk –
Waar ik het in dit blog over wil hebben, is dat een kleine verandering in je werk toch al vraagt om een ander verhaal. Ik geef je als voorbeeld de verandering bij een milieudienst hier in de buurt, die door een wijziging in de wet er plotseling ook voor moet zorgen dat hun diensten afgenomen worden. Tot dan toe waren ze de enige aanbieder van hun diensten, vanaf de invoering van die wet hebben ze te maken met concurrenten.
– grote gevolgen voor je verhaal
Wat is dan de grote verandering in het verhaal? Die zit niet in de inhoud. Het gaat om het doel van het verhaal. Die is veranderd. Bij de mensen van de milieudienst ging het namelijk nooit eerder over de vraag of zíj de opdracht mochten uitvoeren. En nu opeens wel. Het doel van het praten over hun werk is dus compleet veranderd.
Het klinkt misschien volkomen logisch, maar ik ga het toch expliciet benoemen. Doordat het doel van het gesprek verandert, verandert ook de opbouw van je verhaal. Denk maar eens heel concreet aan hoe je zo’n werkafspraak afsluit. Vaak vat je de vervolgstappen aan het eind van zo’n meeting nog even samen. Voordat je aan de inhoudelijke vervolgstappen toe bent, moet je weten of jij degene bent die dit werk gaat uitvoeren of dat ze misschien nog met andere partijen willen praten. Het doel van het gesprek is dus niet meer alleen inhoudelijk, maar gaat ook over het bewijzen dat jullie goed zijn in jullie werk en om te vragen of jullie de gekozen partij gaan worden waar ze mee in zee willen. Kun je je voorstellen wat voor een ander gesprek dat gaat zijn, in vergelijking met wat deze medewerkers tot dan toe gewend waren?
Je hebt een boodschappenbriefje nodig
De kans is groot dat jij niet bij een milieudienst werkt. Maakt niet uit. Waar het mij om gaat, is dat je bij elk gesprek goed nadenkt over het doel ervan. En daarmee samenhangend: wat jij dus moet vertellen en wat je moet vragen. Mijn overtuiging is namelijk dat je voor iedere situatie, iedere gesprekspartner of publiek én voor ieder doel op een andere manier over je werk vertelt.
Nou is mij in de training wel eens gevraagd: “Hoe bepaal je je doel?” En dat deed ik toen af met de woorden – ik heb daar nog steeds spijt van – “Dat weet je in 10 seconden.” Toen ik er later over nadacht, had ik gewild dat ik wat langer bij deze vraag had stilgestaan. Want natuurlijk moet je eerst heel goed weten wat je doel is voordat je daar je verhaal op kan aanpassen. (Dat gaat sneller naarmate je het vaker doet, vandaar mijn spontane uitspraak over die 10 seconden.)
Hoe kom je er nou achter wat je doel is? Ik werk zelf altijd met de twee uitersten: wat zou het droomresultaat zijn van dit gesprek of dit spreekmoment? En wat is het minimale wat ik hier uit wil halen? Op basis daarvan bepaal ik wat ik wil vertellen en wat ik wil vragen. Waar wil ik een ja op? Wat wil ik dat de ander doet? Heb ik een ultimatum? Al dat soort vragen bij elkaar noem ik het boodschappenbriefje.
Zelf aan de slag?
Ik heb in een eerder blog geschreven over het boodschappenbriefje en hoe je die maakt. Hier kun je hem teruglezen.
Liever samen?
Bij veranderingen, klein of groot, helpt het om weer eens goed naar je verhaal te kijken. Wat we vaak merken is dat teams al wel een verhaal hebben, maar door de aandacht die we er in de training aan geven lijkt het soms alsof ze er voor het eerst echt bewust naar luisteren wat ze eigenlijk zeggen en bedoelen. Het creëren van ruimte en aandacht in de agenda’s en hoofden van je collega’s is dus een heel goede stap om te beginnen: zet jullie werkverhaal op de agenda en luister naar elkaars verhalen. En natuurlijk staan wij kwispelend klaar om jullie daarbij te mogen helpen.