Je weet wat je wilt zeggen als je weet wat je ermee wilt bereiken

Heb jij dat ook weleens? Je hebt je presentatie al bijna klaar: plaatjes uitgezocht en tekst globaal opgeschreven. “Past het binnen de tijd?”, vraag je je af. Nog een keertje voor jezelf opzeggen. Check, tijd is goed. Maar er mist iets. Je hebt geen houvast, ook al heb je 20 mooie slides.

Wat mis je dan?
Grote kans dat je het doel van je verhaal niet scherp hebt. Wat wil je dat je praatje oplevert?

Ik heb gemerkt dat maar weinig mensen van tevoren goed stilstaan bij die vraag. Wat is je doel? Als je dat weet, weet je ook wat je wilt zeggen.

Concreet
Poeh, tja, wat wil ik eigenlijk dat deze presentatie oplevert? Eeehhhh…. Ik hóór het de mensen soms denken.

Ik ga je helpen. Met superconcrete doelen. Misschien staat die van jou er letterlijk bij. Of kan ik je op zijn minst inspireren om de volgende keer van tevoren stil te staan bij de vraag: Wat is het doel van mijn verhaal? (Dat is waar ik het voor doe met dit blog.)

10 voorbeelden van doelen
Vul de volgende zin aan met het doel wat jij (ongeveer) hebt voor de volgende presentatie die je gaat geven. Meerdere antwoorden mogelijk.

Ik wil de groep…..

  • Enthousiast maken
  • Informeren
  • Vermaken
  • Knopen laten doorhakken
  • Anders laten werken
  • Kennis laten maken met elkaar
  • Een gedachte meegeven om later nog eens op te kauwen
  • Bewust maken van ingesleten patronen
  • Wakker schudden na de after lunch dip
  • Verleiden om zich in te schrijven voor het personeelsuitje

Extra tip
Hoe concreter hoe beter.
Maak per onderdeel duidelijk voor jou en de groep welk doel je met dat onderdeel wilt bereiken. Zo houd jij makkelijk vast aan de kern van je verhaal en snappen de mensen beter wat je bedoelt.

Veel succes met jouw volgende praatje met een duidelijk doel.

Geplaatst in Blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *