Uitdaging: kun je in 30 seconden vertellen wat je doet?
Ik denk het wel. Maar wil je echt de impact van je werk overbrengen, dan heb je daar niet genoeg aan. Je kunt niet een verhaal vertellen in 30 seconden.
Een pitch is geen verhaal
De wens om in 30 seconden te pitchen over je werk bestaat echt. Deelnemers van onze trainingen hebben dat leerdoel. Zo ook Bart, milieuadviseur. Ik vind dat logisch en herkenbaar: hij wil zich snel en met resultaat voor kunnen stellen.
En dat kan in 30 seconden.
Maar ik waarschuw vooraf: een pitch is geen verhaal.
Bart kan met een pitch dus ook niet de blijvende indruk maken wat met een verhaal wel kan.
Smaakt naar meer
Met Bart werken we aan een pitch die uitnodigt tot doorvragen. Want het gesprek dat erop volgt, dáár zit de ruimte voor een goed verhaal. Ik deel met jou alvast de opzet, misschien kun je die ook op je eigen werk toepassen:
- Ik ben [naam] en doe [functie],
- Bij [organisatie of afdeling],
- Wij werken aan [hoogste doel van de organisatie/afdeling],
- En waarom ik er werk is, omdat ik wil bijdragen aan [jouw hoogste doel],
- En jij?
Ik heb het gecheckt: dit duurt max 30 seconden. Wedden dat de ander ook iets gaat delen over wat voor hem/haar/hun belangrijk is?