Ik had de call to action zo ingewikkeld gemaakt dat niemand er wat van snapte. En ik foute facturen verstuurde.

Het is inmiddels al anderhalf jaar geleden, maar ik heb er nog steeds buikpijn van. Getverderrie, wat heb ik lopen klooien met een groep die bij mij een workshop deed. Het waren zelfstandig ondernemers die een middag aan de slag gingen met hun onweerstaanbare verhaal. De mensen waren gaaf, de workshop was gaaf, de verhalen waren gaaf. Allemaal helemaal top.

Maarrrr…

Ik wil graag meer dan dat. Ik weet dat mensen in een halve dag een heel eind kunnen komen met het ontdekken en vertellen van hun verhaal. Maar het helemaal te pakken krijgen en kort en krachtig kunnen overbrengen waar je voor staat, dat lukt niet 1-2-3. Dus bied ik mensen de kans om een vervolg te geven aan wat ze geleerd hebben. Een masterclass of een individueel traject.

Klinkt logisch toch?

Had ik het daar maar bij gelaten…

Ik had in die tijd een businesscoach die me aanspoorde om met tijdelijk beschikbare kortingsacties te werken. Ik wil haar niet de schuld geven, ik was er met mijn volle verstand bij, maar ik heb me wel een beetje laten meeslepen door de belofte uit die werkwijze: direct deelnemers krijgen die zitten te smachten om mijn aanbod.

Dus wat deed ik?

Aan het eind van de workshop deed ik mijn call to action: “Als je nu een vervolg boekt, krijg je de investering van deze workshop als korting direct terug”. Klinkt ook logisch, toch?

Behalve dat precies díe workshop geen vaste prijs had, maar een ‘laat-mij-weten-wat-je-het-waard-vindt-en-dat-bepaalt-je-prijs’-constructie kende.

Huh wat? Ik snap het geloof ik even niet meer.

Nee precies, dat is mijn punt. Ik wist op de weg terug naar huis eigenlijk al niet meer hoe ik nou al die boekingen moest verrekenen.

Tot overmaat van ramp ging ik de dag erna voor 4 weken op vakantie, dus heb ik meteen die avond de facturen de deur uit gedaan naar iedereen. Ook dat klinkt vrij logisch. Maar niet als je niet zeker bent over wat je nou precies hebt afgesproken!

Na anderhalf jaar kan ik zeggen dat het met bijna alle klanten goed is gekomen. Maar met sommige ook niet. En daar voel ik me rot onder. Ik had het helemaal niet zo ingewikkeld hoeven maken.

Keep it simple

Ik zeg vaak over de call to action dat je hem heel concreet en expliciet moet maken. Mensen kunnen niet ruiken waar je op zit te wachten, je moet het ze duidelijk vragen. Nu voeg ik daaraan toe:

EN MAAK HET NIET TE INGEWIKKELD!

Keep it simple. Waar zeggen de mensen JA tegen? Dat moet gewoon kraakhelder zijn.

Geplaatst in Blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *