Blog

Het allerbelangrijkste waardoor een verhaal ráákt
Wat smul ik ervan als ik naar een goed verhaal luister. Als ik een méns hoor praten, die serieus – maar niet saai – over zijn/haar werk praat. Zo’n verhaal waarbij je handenwrijvend op het puntje van je stoel zit, omdat je nieuwsgierig bent naar hoe het afloopt.
Wat is er anders dan bij een saai verhaal?
Het verhaal dat er uitspringt is als een sprookje.
Of als een film. Of als een goed boek. Of: als de reis van de held.
Het verschil zit hem hierin:
Er zit een wending in het verhaal.
Het verhaal is dus niet alleen maar positief en is ook niet alleen maar een klaagzang over alles wat er mis is.
Na een korte schets van wie/wat/waar, komt ie: de wending. (Of in de reis van de held: de uitdaging.) Je vertelt over een probleem, een worsteling en wat dat met je deed. En daar laat je het niet bij. Je laat je publiek niet spartelen en zich afvragen of het ooit wel goed is gekomen. Dat vertel je ook: je maakt concreet hoe je hebt opgelost. Én je slaat de brug tussen wat jij hebt meegemaakt en de oplossing die je hebt gevonden naar waar jouw publiek op dat moment mee worstelt. Waardoor de luisteraar denkt en voelt: “Dit gaat ook over mij, ik houd mijn oren gespitst.”
Merk je het verschil?
- Zonder wending
Ik zat vorige week in een training met verander- en projectmanagers die met verhalen aan de slag willen op hun werk. Ik liet ze verschillende oefeningen doen om erachter te komen wat hen dreef en wat ze wilde bereiken met hun verhaal. Toen ze dat allemaal hadden voorbereid, liet ik ze 1 voor 1 hun verhaal aan de groep vertellen. De één deed dat beter dan de ander, en allemaal leerden ze ervan.
- Met wending
Ik zat vorige week in een training met verander- en projectmanagers die met verhalen aan de slag willen op hun werk. Ik liet ze verschillende oefeningen doen om erachter te komen wat hen dreef en wat ze wilde bereiken met hun verhaal. Eén van de deelnemers keek me steeds zo vragend aan dat ik bang was dat ze echt niet begreep wat ik van haar vroeg. Toen zij haar verhaal aan het vertellen was, kon je een speld horen vallen. Ze raakte ons allemaal met haar persoonlijke verhaal: het kwam echt binnen bij iedereen.
Maak je publiek nieuwsgierig, vertel over je probleem en de oplossing. Het raakt en wie weet werkt jouw oplossing nog ook voor je publiek. Tel uit je winst!