Blog

De mens smult verhalen

door | 19 juni 2019

“Ik was van plan aantekeningen te maken, maar ik legde mijn pen automatisch weg. Ik wilde blijven luisteren.”

De kracht van het verhaal. Je wordt erin meegezogen. Je wil blijven luisteren.

De mens smult van verhalen. Waarom eigenlijk?

Onze hersenen schijnen er op gebouwd te zijn. We herkennen de structuur van een verhaal heel gemakkelijk.

Verhalen geven samenhang aan informatie. Daar houden we van.
En – last but not least – we herkennen ons in verhalen van anderen. En dat vinden we fijn!

Ga maar na: als je een verhaal hoort, leest of ziet (film) komt het extra hard binnen als je het idee hebt dat jíj het had kunnen zijn. De emotie die de verteller of hoofdpersoon doormaakt, voel jij dan ook.

Andersom werkt dat ook zo (beginnende sprekers durven daar nog niet altijd op te vertrouwen): als je een verhaal vertelt aan publiek, voelen zij de emotie in jouw verhaal. Ze herkennen zichzelf in wat je vertelt, ook al hebben ze niet precies hetzelfde meegemaakt. Ze herkennen de structuur, de pijn, de opluchting, de victorie: gewoon…de ups-and-downs van het leven.

Oh! En nog een voordeel als je boodschap in een verhaal verpakt zit: mensen onthouden het beter.

Dus, doe mij – maar vooral je lieve luisteraars – een lol en doe vanaf nu al je presentaties met minimaal 1 verhaal erin. You can do it. Al is het maar 1 cijfer uit de kwartaalrapportages die je gaat presenteren… wek je werk tot leven door er een verhaal over te vertellen.

Leer inspirerend te spreken