Blog

Corporate storytelling: de waarden zijn meestal wel goed, maar de woorden… die snappen ze zelf niet eens.

door | 14 augustus 2019

Ik ben dol op verhalen. Ik smul ervan. Maar als ze niet kloppen, krijg ik argwaan: wat wordt me hier op de mouw gespeld? Wat willen ze van me?

Ik weet het nog goed. De intake met die grote opdrachtgever waar ik enorm tegenop keek. Ze hadden een nieuwe corporate story. Met alle toeters en bellen werd die het land in geslingerd. Probleempje: de afdeling waarmee ik om tafel zat had geen idee wat hun werk te maken had met dat grote bedrijfsverhaal.

Ouch.

Dat is echt pijnlijk.

Want wat gebeurt er? Je krijgt commentaar op dat verhaal.

Wat doe je dan? Dat verhaal is niet van jou, maar het is wel hét overkoepelende verhaal waar je het mee moet doen. Dan kun je 2 dingen kiezen:

  • Klakkeloos de corporate story overnemen en woord voor woord opdreunen.
  • De woorden vinden van jullie eigen verhaal om daarmee dezelfde waarden uit de dragen van de corporate story.

Hoe vaak gebeurt niet dat eerste? Brrr, dat voel je toch aan alle kanten: dat is niet jouw verhaal! Waarom vertel je het dan? Wat moet je van me?

Het goede nieuws is dat keuze 2) makkelijker is dan het lijkt. Mijn ervaring is dat ieders eigen verhaal de boodschap van de corporate story passende woorden geeft. Kleur. Echtheid. Het wekt de corporate story tot leven.

Want de corporate story an sich is meestal niet verkeerd. Het zijn alleen vaak de woorden van maar een paar mensen in het bedrijf. Maak er je eigen verhaal van. Samen breng je dezelfde boodschap naar buiten, maar wel ieder met je eigen kleur en smaak.

Wij (de Vertelschool Rotterdam is inmiddels met 6 trainers) staan te popelen om je te helpen om op basis van jullie persoonlijke verhalen de boodschap uit te dragen van de corporate story. Neem gerust contact op om kennis te maken. Plan hier een tijdstip in voor een (telefonische) kennismaking.

Leer inspirerend te spreken