Focus! Tips voor de dagelijkse praktijk

En? Heb jij gekozen voor focus? Ik vroeg jou in mijn vorige blog: ga jij voor focus of doe jij ‘teveel om op te noemen’? Als je voor de focus gaat of er in elk geval nieuwsgierig naar bent, dan is dit vervolgblog voor jou! Overzicht is heerlijk, ik hou ervan. Ik kan namelijk nogal wikken en wegen. En dan vervolgens weer van voren af aan beginnen. ‘Is dit goed om te doen? Of kan ik dat toch beter niet […]

Focus!

Misschien heb je het volgende ook wel eens meegemaakt (of je herkent jezelf erin!). Ik was op een netwerkbijeenkomst waar iedereen een minuut had om te pitchen. Een minuut is kort, dus dan moet je echt je best doen om kernachtig te vertellen wie je bent en wat je doet. Eén vrouw omschreef haar bedrijf als: ‘Teveel om op te noemen’. Tot op de dag van vandaag weet ik nog steeds niet waarvoor ik bij haar moet zijn. Wat kan […]

Zichtbaarder worden met je take home message

Weet je de boodschap van mijn vorige blog nog? Je pitcht vaker dan je denkt én je kunt een pitch áltijd gebruiken om een stapje verder te komen met je bedrijf. Is dat goed overgekomen? Ik hoop het, want dat was mijn take home message. Wat heb je aan een take home message? Je kunt de take home message zien als de kern van je verhaal, welke boodschap wil je overbrengen? Letterlijk dus: wat wil je dat jouw publiek meeneemt […]

‘En? Wat doe jij in het dagelijks leven?’

Herken je deze zin? Je staat op een feestje of op het schoolplein en je raakt in gesprek met een vage bekende. Al snel komt dan ineens die vraag: ‘Wat doe jij eigenlijk?’ Dat is natuurlijk hét moment om te vertellen over je bedrijf! Maar die vraag overvalt je iedere keer weer… Want op welk antwoord zit die ander nou te wachten? De ontstaansgeschiedenis van je onderneming? Of juist kort en krachtig iets over wat je verkoopt? Of misschien was […]

Great minds talk about ideas

Weten klanten wat jouw missie is?   Poor minds talk about people, average minds talk about events, great minds talk about ideas. Heb je hier wel eens van gehoord? Toen ik deze uitspraak voor het eerst hoorde, gebeurde er iets in mij. Verschillende mensen die ik ken, familie, vrienden en mensen uit mijn zakelijke netwerk, kon ik meteen plaatsen in een van de drie ‘hokjes’. En ik voelde er ook meteen iets bij: ik was opgelucht dat bijna niemand die ik ken bij […]

Durf jij door te zetten?

Ondernemers durven. Misschien ken je dat rijtje wel van DDD: delen – doen – durven. Soms staat dat in een andere volgorde: durven – doen – delen. Daar is ook wat voor te zeggen. Wat ik heb geleerd als ondernemer is dat het durven vooral zit in het doorzetten. Een keertje iets doen of een keertje iets delen is nog niet zo moeilijk. Daar heb je nog niet zoveel lef voor nodig. Even je ogen dicht als het mis gaat […]

Jezelf laten zien is GOUD waard!

Ik heb het zelf nu al zo vaak meegemaakt en zag het in de workshop Jouw onweerstaanbare verhaal is goud waard ook weer gebeuren: als je je verhaal deelt, levert dat meteen wat op. Heel veel zelfs. Ik ben ervan overtuigd dat iedere ondernemer een onweerstaanbaar verhaal heeft. Jij dus ook. Maar ik weet ook dat je dat heel moeilijk ziet bij jezelf. En dat heeft niet alleen met bescheidenheid te maken. Het komt ook doordat jij je leven leidt […]

Als jij een toverstokje had…

Wat zou jij dan willen veranderen in de wereld? Ok, dat is misschien wat erg groot gedacht. Laat ik het anders vragen: waar zou jij het liefst aan willen bijdragen? Wat hoop je dat er gebeurt? Soms kan het lijken alsof je een toverstokje nodig hebt voor grote veranderingen. Want, pfffff, wat kun je nu in je eentje bereiken? Gelukkig zijn er ook dagen dat je het gevoel hebt dat je alles voor elkaar kunt krijgen. Gewoon, omdat je er […]

Ik durf te vragen – mijn persoonlijke verhaal

Als opgroeiend kind werd ik gedrild om zelf mijn zaakjes te regelen en problemen op te lossen. ‘Alles wat je zelf kunt, doe je zelf.’ ‘Gestrand op een verlaten station? Wij zijn geen taxi; zorg maar dat je thuiskomt.’ ‘Wil je iets hebben? Spaar er maar voor.’ Zelfstandig ben ik er zeker door geworden. En de andere kant? Dat is dat ik soms te lang blijf doormodderen, juist omdat ik alles in mijn eentje probeer te doen. Iets aan iemand […]

Hallo, jij onweerstaanbare ondernemer!

De onweerstaanbare ondernemer, wie is er niet dol op? Ja, ook ik vertel er graag over en werk er graag mee. Maar wat bedoel ik eigenlijk met ‘onweerstaanbaar’? Je kunt het niet weerstaan, niet weigeren en je kunt er geen nee tegen zeggen. Dus als iets of iemand onweerstaanbaar is, zeg je er ‘Ja’ tegen. Vooral omdat onweerstaanbaar ook betekent: charmant, leuk, energiek, inspirerend. De onweerstaanbare ondernemer is iemand bij wie je graag in de buurt bent. Ik vind bíjna […]