Zichtbaarder worden met je take home message

Weet je de boodschap van mijn vorige blog nog? Je pitcht vaker dan je denkt én je kunt een pitch áltijd gebruiken om een stapje verder te komen met je bedrijf. Is dat goed overgekomen? Ik hoop het, want dat was mijn take home message.

Wat heb je aan een take home message?
Je kunt de take home message zien als de kern van je verhaal, welke boodschap wil je overbrengen? Letterlijk dus: wat wil je dat jouw publiek meeneemt naar huis? Als je dat goed weet te verwoorden, dan heb je de kern te pakken. En wat levert dat op?

Rust: Je hebt altijd de kern van je verhaal paraat. Er kan van alles gebeuren: een spontaan gesprekje, een presentatie loopt anders dan verwacht, er komt reactie uit de zaal… Jij blijft cool en kalm, want jij weet dat je in allerlei omstandigheden je boodschap kunt overbrengen.

Vertrouwen: Jouw verhaal heeft een rode draad. Dat maakt het steengoed. Dus hoef jij niet onzeker te zijn over de opbouw van jouw verhaal. Er zijn heel veel manieren om een verhaal te vertellen. Op chronologische volgorde, met sappige anekdotes of herkenbare voorbeelden uit de praktijk. Allemaal goed. Kies wat bij je past, want als je de kern voorop stelt, dan zal het een goed verhaal zijn. Daar kun je op vertrouwen.

Het resultaat? Jouw verhaal wordt onthouden. Omdat jij jouw boodschap goed kunt overbrengen, heeft je publiek er ook echt wat aan. Ze leren iets van je en raken geïnspireerd. Of ze gaan iets anders dóen doordat jij daartoe opgeroepen hebt. Je bent een voorbeeld, een leider. Dat is heel aantrekkelijk, daar willen mensen meer van zien en horen.

Hoe maak je een take home message?
Een take home message kun je op verschillende manieren samenstellen. Ik geef twee voorbeelden:

  1. Mensen zeggen vaak na een korte monoloog: “Mijn boodschap is eigenlijk…” Of: “Wat ik eigenlijk wil zeggen is…” Stel dat je een van die zinnen hardop zou uitspreken. Hoe maak jij die zin dan af?
  2. Nog een manier, die is wat speelser, maak gebruik van Twitter! Je hebt 140 tekens voor de boodschap. Dat is een grote uitdaging. Maar als je die eenmaal te pakken hebt, ben je ook echt tot de kern gekomen. Een voorbeeld:

“Een goede presentatie kan niet zonder #takehome-message.
Wat wil jij overbrengen? Stel die boodschap centraal en maak indruk op je publiek!”

En nu jij…
Mijn oproep aan jou is: bedenk wat jouw take home message is en stel die centraal in je praatje of pitch. Vertel hem expliciet aan je publiek. Heel veel succes!!

Geplaatst in Blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *