Van saai naar succesvol. Zo doe je dat: presenteren met interactie

Heb jij ook wel eens in een parfumwinkel gestaan; géén idee waar de verkoopster het over heeft als ze een geurtje omschrijft met: ‘fruitig, kruidig, zoet, maar niet te zwaar’. Het klinkt goed, maar hoe het ruikt? Of je het lekker vindt? No idea.

Geen probleem. Je mag even ruiken.

Natuurlijk mag je testen. Je snuffelt. Je mompelt wat vaags: ‘Ja, lekker, dat kruidige, maar iets te zoetig, denk ik…’

En met 2 of 3 keer proberen, vinden jullie jouw parfum. Jullie. De verkoopster en jij.

Interactie in jouw verhaal

Ook jij kan parfum verkopen. Door interactie met je publiek (dat kan een hele zaal vol zijn of 1 gesprekspartner).

Het moeilijkste van die interactie is: vragen stellen, zonder dat je weet wat de reactie daarop is. En dan soepel reageren op het antwoord.

Veel sprekers zijn bang voor dat onbekende. Zo bang, dat het niet eens in ze opkomt om een vraag te stellen aan het publiek. Veel sprekers zijn geneigd om alles wat ze te zeggen hebben te vertellen in vooraf bedachte woorden.

Zonde!

Als je meer uit je praatje wil halen; dat je publiek in de actiestand komt, dan heb je meer nodig dan alleen je verhaal vertellen. Interactie: een gesprek of dat ze daadwerkelijk iets doen. Jij haalt daar nuttige informatie uit (en weet de juiste parfum te vinden) en je doelgroep ervaart dat jij hen geeft waar zij naar op zoek zijn (die geur die bij ze past).

Tips om meer interactie met je publiek te krijgen:

Jij kan ook parfum verkopen, maar dat is nou net niet wat jij voor werk doet. Het was natuurlijk maar een metafoor. De parfum staat voor de boodschap die jij te geven hebt, die matcht met waar jouw publiek op zit te wachten.

Tip 1) Weet wat je boodschap is. Als je weet wat de kern is van wat jij over wilt brengen, voel jij je vrij om spontaan in te spelen op wat er uit de groep komt. Je hebt houvast en richting. Juist daardoor kun je spelen met de onverwachte dingen die gezegd worden.

Tip 2) Stel een vraag. Je publiek wordt direct actiever. Laat hem ook echt beantwoorden. Bijvoorbeeld met vingers opsteken of met enkele reacties uit de zaal.

Tip 3) Denk niet dat je alles (zelf) moet vertellen. Het publiek wat laten DOEN is effectiever. Dus zorg dat je een monstertje bij je hebt – om in parfumerie-termen te blijven. Heb je een product? Laat het rondgaan, deel het uit, laat het testen. Heb je een dienst? Geef de zaal een voorproefje of laat ze zelf vertellen over hun eigen ervaringen.

Geplaatst in Blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *