Onweerstaanbaar; ík? Ja, jij ook. Lees hier hoe.

“Mam, je overdrijft weer…” Bedenk hier nog een paar wegrollende ogen van mijn pre-puberdochter bij en je begrijpt: ik doe vaker stellige uitspraken en enthousiaste uitroepen. Ik doe dat niet expres. Ik ben geloof ik snel onder de indruk. Kan plotseling ontroerd raken bij een openhartig gesprek of een gevoelig lied. Dat heeft niet iedereen. En daarom schrikken sommige deelnemers van mijn trainingen wel eens als ik aankondig dat ze hun ‘onweerstaanbare verhaal’ gaan pitchen. Onweerstaanbaar; IK?

Ja dus. Iedere ondernemer heeft een onweerstaanbaar verhaal. Ik leg je uit wat ik ermee bedoel en hoe je het vertelt. (En dan mag jij er voor jezelf een minder overdreven term bij bedenken, als je wilt.)

Onweerstaanbaar betekent: niet te weerstaan; je kan niet weigeren. Het is aantrekkelijk.

Een onweerstaanbaar verhaal is dus een verhaal waar je meer van wilt horen. Waar je de tijd bij vergeet. Waar je opgetild wordt, geïnspireerd raakt. Aan de lippen hangt van de verteller.

Wanneer is een verhaal dan onweerstaanbaar? Smaken verschillen, maar er zitten een paar vaste ingrediënten in elk onweerstaanbaar verhaal:

  • Het is authentiek en waargebeurd
  • Het vertelt over een worsteling (of inzicht of keerpunt)
  • Er zit emotie in
  • Het heeft een optimistisch einde (een conclusie of vooruitblik)
  • Het gaat over iets groters dan de verteller zelf.

Wooh… en dat heeft iedere ondernemer? Ja hoor. Alleen vertelt bijna niemand het. Want het is veel makkelijker om te vertellen wat je doet dan waarom je doet wat je doet. En waar dat vandaan komt. Dat weten heel veel mensen niet van zichzelf.

Mijn tip om je eigen verhaal te ontdekken: begin bij je worsteling (of inzicht of keerpunt). Wat heb jij meegemaakt in je leven, wat nu nog steeds belangrijk voor je is? Wat maakte je mee? En wat heeft het je voor inzicht/keerpunt opgeleverd die nu nog een rol speelt in je leven en onderneming?

Voorbeeld: ik heb tijdens mijn eerste postnatale depressie (worsteling) geleerd om het ook te zeggen als het niet goed met me gaat (keerpunt), omdat het daar voor mezelf en mijn omgeving behapbaarder door werd (inzicht). Het is mijn missie geworden om de wereld openhartiger te maken (het gaat over iets groters dan mijzelf) en help ondernemers om hun onweerstaanbare verhaal te gaan vertellen (optimistisch einde).

Als jij jouw verhaal ook zo gaat vertellen, ben je onweerstaanbaar persoonlijk en onderscheidend. Zonder overdrijven.

 

GRATIS Zomer-Vertelschool tot 31 augustus

De online trainingen zijn nu gratis bij de Zomer-Vertelschool (vanaf 1 september 2017 geldt weer de normale prijs € 175,00 excl. BTW per stuk)

Hoe werkt het?

Het zijn 4 lessen. Je krijgt elke week een werkblad met een introductievideo en opdrachten. Je gaat er zelf mee aan de slag, in je eigen tempo. Ik daag je uit om jezelf te gaan laten zien. Met invuloefeningen en doe-opdrachten.

De Zomer-Vertelschool is geopend in juli en augustus. Daarna zijn de online trainingen nog steeds beschikbaar, maar niet meer gratis.

Doe je mee?

Leuk! Het is mijn missie om ondernemers openhartiger te laten vertellen. Gaaf dat jij daar ook voor kiest. Meld je hieronder aan voor jouw gratis training. Veel plezier en succes!

Onweerstaanbaar persoonlijk en onderscheidend pitchen
Onweerstaanbare over mij-pagina: klanten vallen als een blok voor je

Geplaatst in Blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *