Hoe je ervoor zorgt dat mensen meer van je willen horen: 3 tips

Iedereen is weleens bijna in slaap gevallen tijdens een presentatie. Te lang, teveel zijpaden, teveel woorden achter elkaar. What was the point? Geen idee, en je dreef af….

Je kent ook van die optredens waarbij je juist volledig in de ban raakt van de presentator! Je vergat de tijd en raakte geïnspireerd in al je vezels. Stiekem was je ook een beetje jaloers. Hoe doen ze dat toch? Zo (schijnbaar) moeiteloos?

Mijn overtuiging is dat iedereen een effectief en boeiend verhaal kan overbrengen. Hoe jij dat ook (nog beter) kan, vertel ik je hier. Met deze 3 tips.

  1. Spreek je uit

Niets is zo saai als een oeverloos verhaal. Wat jij gaat doen, is je verhaal ophangen aan een kernachtige boodschap. Je visie; een statement; jouw mening. Bam! Je publiek is direct alert en geprikkeld: ‘Wow, die staat ergens voor.’ Visie is mega-aantrekkelijk.

  1. Maak het persoonlijk

Je publiek is geïnteresseerd in jou. Ze willen je leren kennen als mens. Het liefst met wat sappige details. Ramptoeristen zijn het soms, de mensen die gretig naar je luisteren. Hou het authentiek en sympathiek, maar wees niet bang om een stukje van jezelf te laten zien. Dat schept heel snel een warme band.

  1. Laat een deel van het publiek links liggen

Waaat? Dat kan toch niet?! Wel dus. Van de hele zaal voor wie je presenteert, of iedere lezer op je website is niet iedereen geïnteresseerd in jouw verhaal. En niet iedereen is jouw doelgroep. Je doet je verhaal dus ook niet voor iedereen. NIET. ECHT NIET. Je doet je verhaal voor de mensen die wat hebben aan jouw boodschap. Op die mensen richt je je woorden. En daar ga je volledig voor. Wat je zegt en hoe je het zegt, laat je aansluiten op die doelgroep. Je kruipt in de huid van die mensen om je verhaal voor te bereiden. Jij staat in de spotlights, maar het draait eigenlijk om hen. Jouw verhaal is voor hen. Geef ze het goede verhaal.

Zelf aan de slag:

Check de volgende presentatie die je geeft of tekst die je gaat schrijven op deze 3 tips. En vink af:

√ Boodschap helder

√ Persoonlijke noot

√ Doelgroep bediend

 

Heel veel succes!

Geplaatst in Blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *